Goed onderhoud is een vak!Dat klinkt logisch maar is het in de praktijk helaas niet. Wij gaan er van uit dat onderhoud aan wagons essentieel is voor een veilige loop en er voor zorgt dat grotere schades uitblijven. De revisietermijn van wagons ligt bij vier of zes jaar. In principe wordt de wagon in de tussenliggende tijd niet gezien door een werkplaats, behalve als er zich problemen voordoen. Met de huidige druk op de omlooptijden is het van belang dat defecten voortijdig opgelost worden voordat ze grotere schade veroorzaken. Precies daar bewijst onderhoud, of zoals wij het graag noemen; Preventive Maintenance, zijn nut. Bij de Preventive Maintenance wordt de wagon volledig nagelopen op alle kritieke punten die voor de veiligheid en de inzetbaarheid van belang zijn. Tegelijkertijd worden de bewegende delen gesmeerd en worden schades hersteld. Tevens worden remblokken preventief vervangen bij een dikte van 25mm. Uitgangspunt is dat de wagon, zonder van buiten komend onheil en afhankelijk van het kilometrage, minimaal zes maanden volledig inzetbaar moet zijn. RSK voert ook in Frankrijk inspecties en onderhoud uit voor wagoneigenaren en transportbedrijven. Zo hebben we onlangs de opdracht gekregen het gehele wagenpark van één eigenaar te onderhouden. Ondanks dat dit een tijdrovende zaak is (de wagons staan verspreid over heel Frankrijk), blijven we de kwaliteit hoog in het vaandel houden. RSK is zich zeer bewust van het milieu. Daarom gebruiken wij uitsluitend smeermiddelen die volledig biologisch afbreekbaar zijn. Omdat ook deze middelen aan verbeteringen onderhevig zijn, volgen wij de ontwikkelingen op de voet zodat we altijd het beste smeermiddel ter beschikking hebben. |
|
|||
© Railcar Service Kuijpers 2009 / AgeTea Webdesign |